De innovatie die we ontwikkelen betreft een Nederlandstalige applicatie die mensen met angst- en paniekklachten in het dagelijkse leven op een laagdrempelige manier complete ondersteuning biedt om beter met hun klachten om te gaan. Door regelmatig gebruik van de app krijgen ze meer inzicht in hun klachten en maken ze zichzelf weerbaarder waardoor de klachten minder heftig en daarmee draaglijker zijn en af kunnen nemen. Ze merken dat ze meer controle krijgen over hun leven en de angst- en paniekklachten ze minder zullen belemmeren. Deze innovatie is voor een groot gedeelte gericht op preventie en het niet laten escaleren van klachten. Doel is om hiermee de druk op de eerste lijn (huisarts en praktijkondersteuners) en tweede lijn zorg (GGZ) te verminderen, waardoor kortere wachtlijsten ontstaan en de stijging in de zorgkosten geremd of zelfs verlaagd kan worden.
De innovatie die we ontwikkelen betreft een Nederlandstalige applicatie die mensen met angst- en paniekklachten in het dagelijkse leven op een laagdrempelige manier complete ondersteuning biedt om beter met hun klachten om te gaan. Door regelmatig gebruik van de app krijgen ze meer inzicht in hun klachten en maken ze zichzelf weerbaarder waardoor de klachten minder heftig en daarmee draaglijker zijn en af kunnen nemen. Ze merken dat ze meer controle krijgen over hun leven en de angst- en paniekklachten ze minder zullen belemmeren. Deze innovatie is voor een groot gedeelte gericht op preventie en het niet laten escaleren van klachten. Doel is om hiermee de druk op de eerste lijn (huisarts en praktijkondersteuners) en tweede lijn zorg (GGZ) te verminderen, waardoor kortere wachtlijsten ontstaan en de stijging in de zorgkosten geremd of zelfs verlaagd kan worden.
In Nederland zijn er ongeveer 2 miljoen volwassenen (prevalentie 12 maanden) die last hebben van een psychische aandoening waardoor ze last hebben van angst- en paniekklachten . Angst- en paniekklachten veroorzaken (heftige) angsten in het dagelijks leven, zonder dat er echt gevaar is. Er ontstaat angst voor de angst, je maakt je steeds zorgen over veel dingen of vermijd sociaal contact of drukke plekken. Ook lichamelijke klachten (hartkloppingen, zweten, benauwdheid, duizeligheid, trillen) kunnen een uiting van angst- en paniekklachten zijn. Zoals je je kunt voorstellen heeft dit een enorme negatieve impact op het leven (zowel zakelijk als privé) van mensen die deze klachten zelf ervaren, maar ook voor hun directe omgeving.
Daarnaast ondervindt de maatschappij hier ook veel hinder van. Vooral de zorg (GGZ) heeft het zwaar te voorduren en er wordt zelfs gesproken over een zorginfarct. Lange wachtlijsten en oplopende zorgkosten zijn het gevolg.
De innovatie die we ontwikkelen betreft een Nederlandstalige applicatie die mensen met angst- en paniekklachten in het dagelijkse leven op een laagdrempelige manier complete ondersteuning biedt om beter met hun klachten om te gaan. Door regelmatig gebruik van de app krijgen ze meer inzicht in hun klachten en maken ze zichzelf weerbaarder waardoor de klachten minder heftig en daarmee draaglijker zijn en af kunnen nemen. Ze merken dat ze meer controle krijgen over hun leven en de angst- en paniekklachten ze minder zullen belemmeren. Deze innovatie is voor een groot gedeelte gericht op preventie en het niet laten escaleren van klachten. Doel is om hiermee de druk op de eerste lijn (huisarts en praktijkondersteuners) en tweede lijn zorg (GGZ) te verminderen, waardoor kortere wachtlijsten ontstaan en de stijging in de zorgkosten geremd of zelfs verlaagd kan worden.
De doelgroep is groot qua aantallen en divers qua kenmerken. Het gaat in Nederland om 1.924.000 volwassenen. Wat deze mensen gemeen hebben is dat ze een vorm van angst- en paniekgevoelens hebben die hun in het dagelijks leven belemmert te leven zoals ze zouden willen leven en verdienen om te leven.
We maken de doelgroep specifieker op basis van het kwantitatief onderzoek dat voor ons is gedaan. Het blijkt dat maar liefst 66% van deze totale doelgroep openstaat voor het gebruik van deze app omdat ze denken dat het dit ze helpt bij het bevorderen van hun welzijn en het omgaan met hun angst- en paniekklachten. Van deze laatste groep geeft 45% aan dat ze bereid zijn een bedrag per maand te betalen voor het gebruik van de applicatie. Deze doelgroep bestaat 575.041 mensen. De gemiddelde leeftijd van de doelgroep is jonger dan 55 jaar. Daarnaast bestaat de doelgroep uit veel meer vrouwen dan mannen. Op basis van onderstaande richten we ons met deze applicatie op de leeftijdscategorie 18 tot 55 jaar.
• Complete ondersteuning door middel van een app voor deze doelgroep. Er is geen applicatie specifiek voor deze doelgroep met deze combinatie aan functionaliteiten. De compleetheid van de ondersteuning is vernieuwend en laagdrempelig daar het gaat om het gebruik van een app die op alle devices (mobiele telefoon, laptop, desktop en tablet) gebruikt kan worden.
• Gamificatie technologie. We maken gebruik van gamificatie technologie die ervoor zorgt dat gebruikers op een goede en positieve manier geprikkeld worden om de app te gebruiken en daarmee volledige toegevoegde waarde van de app te kunnen ervaren. Een probleem wat vaak ervaren wordt in de praktijk door bijvoorbeeld psychologen is dat oefeningen die ze meegeven in de praktijk zeer weinig worden gedaan waardoor de werking hiervan niet in de praktijk wordt gebracht. Door middel van gamificatie elementen in de app leggen wij de focus op het optimaliseren van het gebruik.
• Gebruik van AI als helpende hand. We maken gebruik van AI in de app bij een aantal functionaliteiten. Dit zal worden ingezet om de gebruiker te ondersteunen resultaten te behalen en te analyseren. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker altijd ‘iemand’ tot zijn of haar beschikking heeft die in staat is om te helpen en dit zal het zelfvertrouwen van de gebruiker vergroten en ervoor zorgen dat de gebruiker de meest optimale waarde uit de app haalt.
In ons kwantitatief onderzoek is gekeken naar apps die als concurrent gezien kunnen worden. Het blijkt dat op dit moment slechts 15% van de doelgroep een app gebruikt die ondersteunt bij deze klachten. De meest gebruikte app is Headspace, gevolgd door KindMind en Happify. Deze drie apps bevatten bepaalde functionaliteiten die wij ook incorporeren in onze app. Duidelijk is dat de doelgroep nog niet massaal gebruik maakt van bestaande apps. De belangrijkste reden die ze hiervoor aangeven is dat ze er simpelweg nog niet over na hebben gedacht om een app als ondersteuning te gebruiken. Zoals eerder gezegd geeft 66% van de doelgroep aan dat ze denken dat onze app ze wel gaat helpen. Hieruit kan geconcludeerd worden dat er een (groot gat in de) markt is voor deze app.
Op dit moment zitten we in de fase van het technisch en economische haalbaarheidsonderzoek. We ontwikkelen verschillende technologieën (zoals gamificatie en AI) en gaan die binnenkort voorleggen aan een testgroep om feedback te ontvangen. Op basis van dit haalbaarheidsonderzoek bepalen we hoe de app er definitief uit komt te zien en gaan we de ontwikkelfase in. Doel is om de app uiterlijk in het najaar gereed te hebben om te lanceren.
We hebben een subsidie voor het haalbaarheidsonderzoek toegekend gekregen (€25.000). Daarnaast hebben we een aanvraag voor een tweede subsidie ingediend. Deze dient ter dekking voor de ontwikkelfase en betreft ook €25.000. We wachten momenteel op de uitslag. Voor dekking van de overige kosten steken we eigen tijd en geld in het project.
In het bijgevoegde projectplan is een begroting toegevoegd.
De strategie om de app gebruikt te krijgen onder de doelgroep is tweeledig. Allereerst willen we huisartsen, praktijkondersteuners, zorgverzekeraars, patiëntenvereniging en psychologen achter onze app krijgen en hun steun daarvoor uit te laten spreken. We willen deze groepen inzetten om de app aan te raden aan de doelgroep omdat zij het directe contact met de doelgroep hebben.
Op het moment dat de app wordt gepubliceerd is deze voor iedereen beschikbaar om te downloaden en te gebruiken. Wel kiezen we er om marketingtechnische redenen voor tijdens de ontwikkelfase en vlak na het publiceren eerst te focussen op de genoemde partijen/stakeholders in de regio Groningen die we achter onze app willen hebben staan. Dit omdat we onze regio en deze partijen goed kennen en hier contacten hebben. We komen daarmee makkelijker dichtbij onze doelgroep en kunnen dan met deze partijen focussen op kwaliteit. Dit kan dan nog leiden tot (beperkte) aanpassingen in de app in de ontwikkelfase en wellicht in de eerste fase na publicatie. Op het moment dat we deze partijen in deze regio achter ons hebben en we ook actief en intensief contact hebben met de doelgroep in de regio, kunnen we de app effectiever en efficiënter uitrollen in de rest van het land. Dit omdat gerenommeerde partijen de app dan al steunen en we ook meer gebruikersresultaten kunnen laten zien. Dit maakt het voor de partijen in de rest van het land een kleinere stap om zich ook achter onze app te scharen en deze aan te bevelen aan de doelgroep. Kortom, we denken dat het de kwaliteit van de app ten goede komt en verwachten ook dat het qua marketing/uitrol op tactisch en strategisch niveau een goede keuze is.
Daarna willen we gebruikers werven door online en social media marketing in te zetten. Hiervoor hebben we onder andere externe expertise nodig.
Tijdens de Grunn Factor van afgelopen donderdag 16 mei heb ik Jan Coehoorn in de pauze kort gesproken over ons project. Hij was enthousiast en vroeg ons het idee via deze website in te brengen om te kijken hoe we dit idee met de Green Dragons samen verder kunnen brengen.
In de bijlage heb ik het projectplan voor de subsidieaanvraag voor de ontwikkelfase bijgevoegd.